Logica brengt je van A naar B,
Verbeelding brengt je overal.
- Albert Einstein
AD(H)D en de Davismethode
AD(H)D staat voor 'Attention Deficit Hyperactivity Disorder' en betekent dat je het moeilijk vindt om je aandacht ergens bij te houden en dat je hyperactief bent. Een AD(H)D' er is snel afgeleid en richt zijn aandacht snel ergens anders op. In ADD uit het zich in dromerig zijn waardoor sommige begrippen niet binnenkomen.
Doordat mensen met AD(H)D met name in beelden denken verdwijnen ze soms in hun gedachtewereld. Begrippen als oorzaak - gevolg en orde - wanorde worden niet goed ervaren en toegepast.
Hierdoor ontbreekt inzicht waardoor steeds dezelfde fouten worden gemaakt.
oriëntatie
Door te leren focussen heb je rust in je hoofd en kun je je aandacht bij je bezigheid houden.
Loslaten
Je leert spanning los te laten zodat je ontspannen kunt focussen.
Energiemeter
Je leert je energieniveau aanpassen aan de activiteit die je wilt gaan doen.
Desoriëntatie
Desoriëntatie vervormd de waarneming. Wanneer je regelmatig gedesoriënteerd bent komen belangrijke begrippen niet of niet goed binnen. Begrippen zoals verandering, oorzaak, gevolg en tijd. Deze heb je nodig om te kunnen functioneren in de samenleving.
Planning is een vaardigheid die je op vele gebieden in je leven nodig hebt en wanneer tijd een nietszeggend begrip is dan is het lastig om in te schatten hoeveel tijd iets kost. Je begint te laat aan een opdracht of komt te laat op je afspraken.
Of als mensen zomaar boos op je worden!?. Je overziet je gedrag niet omdat oorzaak en gevolg nooit goed bij je zijn binnengekomen.
Het uitkleien van deze begrippen zorgt voor inzicht hoe de wereld om je heen werkt. In de counseling wordt er eerst gestart met het leren herkennen van desoriëntatie en het weer kunnen oriënteren. Vaak hoor ik : "Oh wat een rust in mijn hoofd" .
Door oriëntatie kun je je aandacht er veel beter bijhouden en door los te laten zorg je voor de ontspanning die nodig is om weer te kunnen leren. Een energiemeter zorgt voor de aanpassing van energie bij verschillende taken die je wilt doen.
Na het uitkleien van het begrip wordt het in de omgeving onderzocht. Zodat het helemaal goed binnen is gekomen. Dit geeft inzicht in nieuwe vaardigheden. Op deze manier visualiseer je verandering of bijvoorbeeld tijd en heb je een beeld van wat het betekent, zo kun je het in allerlei situaties toepassen.