Logica brengt je van A naar B,

Verbeelding brengt je overal.


- Albert Einstein

Davis® methode


We denken allemaal in woorden en beelden. We worden geboren als 'beeld'denkers. Het woord 'beeld' past eigenlijk niet helemaal, het betekent eigenlijk dat we met al onze zintuigen waarnemen. Een baby ruikt, proeft, voelt, hoort en op deze manier ontdekt het zijn wereld.

Geleidelijk beginnen we met onze eerste woordjes te oefenen en op school komen we in aanraking met nog meer taal. Veel kinderen pakken dit snel op maar er zijn ook kinderen die hier meer moeite mee hebben.


Wat kan de Davis® methode betekenen voor kinderen en/of volwassenen die tegen problemen aanlopen? Wat houdt de Davis® methode in?


De effectiviteit van de Davis® methode zit hem erin dat we woord en beeld samenvoegen en dat maakt het juist heel erg sterk.
Een voorbeeld:
Wanneer je denkt aan ‘bloem’ kun je, je een beeld van een bloem voor ogen zien.
Je kunt in gedachten misschien ook wel een rij letters zien: b l o e m.

gebera bloem fluweel blaadjes

Daarbij kun je een ‘plaatje’ zien van een bloem, maar een beelddenker ziet

de bloem van alle kanten, voelt als het ware zijn fluwelen blaadjes, ruikt de geur

en ziet de mooie felle kleuren.
Kortom: beelddenken is multidimensionaal en doe je met al je zintuigen.

Wanneer je een voorkeur hebt voor het denken in beelden heb je dus een andere manier van informatieverwerking, met zijn eigen voor- en nadelen.


Mensen met dyslexie, dyscalculie en AD(H)D zijn bijna allemaal beelddenkers. Beelddenkers zijn vaak creatief en vindingrijk, toch ontstaan er bij hen regelmatig ‘leerproblemen’. Dit klinkt tegenstrijdig, ouders zeggen dan ook vaak: “het zit er wel in maar het komt er niet uit”. Deze ‘leerproblemen’ bij beelddenkers ontstaan omdat het onderwijs met name gericht is op woorddenkers.

Het leerproces van beelddenkers ziet er anders uit dan van woorddenkers, dit vraagt om een andere instructie van de leerkracht. Ouders, kinderen en leerkrachten zijn zich hier vaak (nog) niet van bewust.


Ronald Davis heeft een methode ontwikkeld om deze ‘leerproblemen’ aan te pakken.

Dit heeft hij gedaan door het gebruiken van klei. Op deze manier stimuleer je de creativiteit van de 'beeld'denker.
Wil je weten of de Davis®-methode voor jou of je kind zou kunnen werken, neem dan contact op voor een vrijblijvend gesprek.



Logo Davis Dyslexia Association
Logo Vereniging van Davis Counselors
Logo stichting kwaliteitskader jeugd